Katalóg

08.07.2024 01:07

Cena spoločnosti Eppendorf pre mladých Európanov

Investigators 2024 získava Clemens Plaschka, Rakúsko

Hamburg, 28. júna 2024
Spoločnosť Eppendorf SE so sídlom v Hamburgu udeľuje tento rok už po 29. raz prestížnu cenu za výskum. Nezávislá porota, ktorej predsedala Prof. Laura Machesky, Cambridge, Veľká Británia, vybrala za víťaza ceny Eppendorf Award for Young European Investigators 2024 Dr. Clemensa Plaschku, IMP - Institute of Molecular Pathology, Viedeň, Rakúsko.
Clemens Plaschka, narodený v roku 1989, získava cenu 20 000 eur za svoj výskum molekulárnych strojov, ktoré produkujú a exportujú messengerovú RNA. Cena sa udeľuje ako uznanie za jeho prevratné objavy, ktoré odhaľujú mechanizmy produkcie a dozrievania
mRNA. Na produkcii mRNA sa podieľa niekoľko komplexných bunkových strojov, ktoré spracúvajú a riadia dozrievanie a prípadný export mRNA z jadra do cytoplazmy.

"Plaschkove štrukturálne a mechanistické štúdie priniesli zásadné poznatky o tom, ako bunky exprimujú gény, a jeho práca má význam pre ľudské ochorenia, pri ktorých dochádza k mutáciám v kľúčových mechanizmoch spracovania mRNA," uviedla porota.

Clemens Plaschka: "Som veľmi rád, že som získal cenu spoločnosti Eppendorf pre mladých európskych výskumníkov 2024. Toto ocenenie je osobitným uznaním pre náš vysoko motivovaný výskumný tím, ktorého úsilie to umožnilo. Som tiež veľmi vďačný za vynikajúcu podporu zo strany IMP a Boehringer Ingelheim, ERC, našich kolegov vo viedenskom BioCentre a mimo neho, ako aj mojej rodiny. Ocenenie je uznaním nášho prínosu k odhaleniu štrukturálnych mechanizmov, ktorými sa tvorí ľudská mRNA. Mnohé otázky však zostávajú nezodpovedané.
V najbližších rokoch sa tešíme na ďalšie pochopenie molekulárnych procesov, ktoré regulujú spôsob, akým sa tvorí a ničí mRNA."Okrem víťaza Ceny Eppendorf 2024 boli ocenení aj dvaja finalisti.
Irma Querques, docentka a vedúca skupiny v Laboratóriách Maxa Perutza na Viedenskej univerzite, získava ocenenie za svoju prácu na vývoji nových stratégií pre genetické manipulácie sprostredkované transpozónmi a odhalenie štrukturálneho základu transpozície spojenej s CRISPR. "Querquesova práca poskytuje nielen nové mechanistické poznatky o tom, ako tieto mobilné jednotky umožňujú vkladanie na konkrétne miesto, ale aj nové programovateľné stratégie na cielenú genetickú modifikáciu," uviedli porotcovia.
Phong Nguyen, postdoktorand na Hubrechtovom inštitúte v Utrechte, je ocenený za výskum molekulárnych a bunkových mechanizmov regenerácie srdca. Objavil podrobnú sekvenciu molekulárnych udalostí, ktoré riadia degradáciu a rekonštrukciu štrukturálnych prvkov v srdcovom svale, čo umožňuje bunkám množiť sa a funkčne sa integrovať späť do poškodeného srdca. Porota konštatovala, že jeho objav poskytuje základný pohľad na biológiu regenerácie tkanív a poskytuje nové ciele pre budúce terapeutické prístupy k poškodeniu srdca.

Slávnostné odovzdanie ceny sa uskutočnilo 27. júna 2024 v Pokročilom školiacom centre Európskeho laboratória molekulárnej biológie (EMBL) v Heidelbergu.

Ďalšie informácie o spôsobe podávania prihlášok, výberových kritériách a predchádzajúcich víťazoch ceny Eppendorf pre mladých európskych výskumníkov nájdete na www.eppendorf.com/award.

Cenou Eppendorf Award for Young European Investigators, ktorá bola iniciovaná v roku 1995,
Eppendorf SE oceňuje vynikajúcu výskumnú prácu v biomedicínskom sektore a podporuje mladých vedcov v Európe do 35 rokov. Cena spoločnosti Eppendorf sa udeľuje v spolupráci s vedeckým časopisom Nature. o udelení ceny rozhoduje nezávislá porota v zložení Laura Machesky (University of Cambridge, UK), Sadaf Farooqi (Wellcome-MRC Institute of Metabolic Science, Cambridge,
UK), Madeline Lancaster (MRC Laboratory of Molecular Biology, Cambridge, UK), Ben Lehner
((Wellcome Sanger Institute, Cambridge, UK; Center for Genomic Regulation PRBB, Barcelona,
Španielsko), Stefan Raunser (Inštitút Maxa Plancka pre molekulárnu fyziológiu, Dortmund) a
Michael Sixt (Inštitút vedy a techniky Rakúska ISTA, Klosterneuburg, Rakúsko).

Viac noviniek